Tankar och planer för 2019

Vandringssäsongen närmar sig. Jag är inte en vandrare som (än så länge) rör sig ute särskilt ofta på vintern. Jag föredrar bar mark. Dessutom har jag ett jobb som inte tillåter mig att fara på längre turer hur som helst. Just nu sitter jag alltså hemma, med en kanna oolong te och planerar årets turer. Eller ja, planerar är kanske inte rätt ord: jag gör lösa planer för säsongen och listar möjligheter.

Kilometer

I fjol hade jag som mål att vandra 100 km. Jag tänkte att som en som inte vandrat särskilt mycket så skulle det vara ett lämpligt mål. Rät snart märkte jag dock att det är rätt enkelt att komma upp i 100 km. Jag uppdaterade till 150. Inga problem.

Varför räkna kilometer? Lika gärna kunde jag räkna dagar jag spenderat på vandringsleden. Egentligen har det ingen skillnad för mig hur många kilometer jag gått eller hur många dagar jag varit på stigen, men att ställa konkreta mål är för mig ett sätt att utmana mig själv till att röra på mig mera. Jag tänker inleda det här året med att sätta 200 km som min målsättning, vilket jag tror att jag kommer att klara galant. Sedan får jag uppdatera.

Vandringsmål

Jag har några vandringsleder jag tänkt tackla i år. Med några vänner kom vi ifjol överens om att gå Karhunkierros i Oulanka nationalpark i år. Karhunkierros är ca 80 km lång.

Utöver Karhunkierros så har jag haft ögonen på Utterleden i Pedersöre. Länken innehåller också kartor och info om några kortare vandringsleder. Utterleden är 50 km.

Jag kommer säkert att besöka Salamajärvi nationalpark igen i år. Jag var där i två repriser i fjol, första gången för tre nätter då jag och en kollega hade base camp och gjorde dagsfärder, och en då jag och de tidigare nämnda vännerna gick Hirvaan kierros på 60 km. Salamajärvi är min “närnationalpark” och eftersom stugan min ligger nästan precis halvvägs mellan Karleby och Salamajärvi är det enkelt att stanna där för bastu och avslappning.

Utöver två längre turer planerar jag att besöka en mängd mindre vandringsleder för dagsfärder. Jag har många på min lista så jag vet inte vilka jag kommer att gå eller när, men det är troligen något jag kommer att bestämma samma dag eller högst några dagar innan det är dags att gå.

Utrustning

Jag fick en fantastisk julklapp av mina föräldrar: De erbjöd att sponsorera en utrustningsdel åt mig, antingen rinka, dräkt eller skor. Så i mellandagarna åkte vi till Vasa för att se ifall vi skulle hitta någonting.  Vi anlände i Vasa tidigt en lördag morgon och gick in till Kurres jakt och fiske. Vi tittade runt lite och hittade i reahyllan en röd Fjällräven dräkt. Vi fick fantastisk kundservice (vi var dagens första kunder och hade affären för oss själva väldigt länge) och jag provade och provade kläder. Mitt största problem är att hitta byxor: jag har korta ben och byxor är vanligtvis för långa för mig. Till sist hittade vi dock lämpliga och även om jag hade trott att vi knappast skulle köpa något den dagen så gick vi därifrån med Fjällrävens byxor och rock (med 40 % rabatt).

Låt mig säga detta: Jag är inte en person som köper märkesvaror bara för att jag tycker de är coola. Jag har en gammal grön Fjällräven dräkt som var mammas före jag tog över den. Och jag skulle fortsätta använda den om jag inte hade vuxit ur den. Den är fortfarande i bra skick och var en trotjänare för mig i många år. Jag uppskattar produkter som är hållbara och pålitliga. Jag köper hellre kvalitet framom kvantitet men tycker inte heller om att betala massor för en produkt. Därför köper jag ofta på rea. Det är dock en diskussion för en annan gång.

Så ja, annan utrustning för i år. Jag hade stora problem med min rinka i fjol, men det som jag är i ännu större behov av är skor. Mina Merrel skor är helt ok för kortare turer, men bottnen är för mjuka för den steniga terräng som jag vet att jag kommer att möta i år. Jag kommer alltså att satsa på ett par ordentliga vandringskängor.

Mitt resonemang för att välja att skaffa skor framom rinka går ungefär så här: Om jag har en bra och bekväm rinka är det trevligt att vandra, men om jag har obekväma skor så har det ingen skillnad hur bekväm rinkan är. Så skor först, rinka sedan. Har jag råd och hittar en lämplig rinka till rätt pris så skaffar jag det också, men min största förhoppning just nu är att jultomten ska vara lika generös i år som i fjol.

Dräkt, skor och rinka är kanske de tre största sakerna som jag varit i behov av att uppgradera. Men det finns andra saker jag kommer att skaffa i år här följer en lista.

  • Bestick: Jag har prövat en mängd olika saker. Min favorit hittills är militärens sked-gaffel. Den fungerar och ryms i mitt Trangia-kit. Men det finns en pryl som jag försökt få tag på sedan förra sommaren: Light my fire’s titan spork. Jag har haft en par av deras plast sporks men jag lyckades smälta en när jag försökte använda den som stekspade i Trangian. Min vän Freddie köpte titan-versionen och efter att ha kollat lite på den konstaterade jag att jag ska köpa en. Men den har varit slutsåld vid Kurres varje gång jag varit där.
  • Kokredskap: Jag gillar att koka mat. Och jag älskar plättar. Jag fortsätter leta efter en stekspade och vispel i miniatyrstorlek som skulle rymmas i Trangiakittet.
  • Pannlampa: Jag kommer att köpa en pannlampa med rödljus-funktion. Ficklampor är bra och behändiga, men att kunna använda två händer i mörkret skulle vara väldigt praktiskt. Så det här är definitivt på min lista.
  • Nya sockor: Jag har bra yllesockor men sockorna jag har under dessa har inte varit de bästa, så jag letar efter nya, bättre undersockor.
  • Termos: Jag har två termosar: 1 l och 0,33 l. De är praktiska för olika saker, men för de längre vandringar jag varit på är de fel storlek. Den första är för stor och den andra för liten. 0,5 l eller 0,75 l är de storlekar jag troligen skaffar. 0,5 liter skulle räcka för mig som solo-vandrare eller om jag rör mig med en vän, medan 0,75 skulle vara bra om jag rör mig med 1-2 vänner, eller för en längre dagstur för mig själv. Förstås behöver det ju inte vara jag som har termosen med mig, men troligen kommer jag att satsa åtminstone på en 0,5 liters termos i hög kvalitet med så liten vikt som möjligt.
  • En ny sovsäck. Sovsäcken jag har är en McKinley som jag haft sedan jag gick i sexan eller sjuan. Jag minns ännu dagen den köptes i Karleby under ett semesterbesök. Varför den köptes minns jag inte, men det måste ha varit något läger på lut. Den har jag ännu kvar och den har tjänat mig troget. Blixtlåsets löpare har delvis gått sönder men fungerar med lite lirkande och kompressionspåsen har börjar släppa i en söm. Den har varit med på alla mina resor, men nu börjar jag känna att det är dags att ersätta den. Dels för att den väger 1,7 kg, vilket är lite mer än jag vill bära, och dels för att jag vill kunna få utrymme för den inne i rinkan. Jag drömmer om dun, men inser att det har sina begränsningar. Om en lämplig sovsäck kommer emot kommer jag inte att tveka, men inte vet jag heller om jag vill betala mig pank på en ny sovsäck.

Det är ungefär de saker jag vet att jag kommer att skaffa om jag hittar dem i lämplig prisklass i förhållande till kvalitet. Jag har inte bråttom med att skaffa dem, men de finns på listan över “uppgraderingar” till min utrustning. Jag kommer att skriva lite mer om min utrustning i ett framtida inlägg.

Retkihaaste

Jag stötte på Retkihaaste i slutet av förra året. I korthet är det en utmaning för utflykter med 52 punkter. Jag kommer inte slaviskt att försöka göra alla punkter på listan, men tänker använda den som inspiration när jag planerar mina turer. En kul grej. Jag skrev ut utmaningen och hängde den på min anslagstavla.

Mat

Jag tänker experimentera mera med mat i år. Dels vill jag minska på skräpet jag behöver bära med mig på längre sträckor. Som att ta med en minigrip påse med kakaopulver i stället för engångs portionspåsar. Men mest av allt vill jag prova matvaror som jag inte provat förut, som kyckling i konservburk, eller liknande smått udda saker (åtminstone för mig som aldrig ens hört om det förrän jag såg burkarna i hyllan i mataffären). Jag vill också prova nya recept och experimentera med att torka matvaror (och göra t.ex. saftsoppa  pulverform).

Podd eller YouTube

Jag har i ca 2 år funderat på att antingen börja podda eller filma mina turer. Jag har tom. gjort det till viss del, men sedan fegat ur från att ladda upp innehåll. Delvis för att jag känner att jag inte vetat vad jag sysslat med eller hur jag borde göra, delvis för att jag inte har något vettigt videoediteringsprogram och inte är någon höjdare på att editera film.

Jag skulle hur som helst vilja dela med mig av mina erfarenheter och kunna visa upp olika vandringsleder. Min motivation för att göra detta har från första början varit att inspirera andra att ta sig ut på vandringsleder och att visa att man inte behöver kunna allt eller ha den bästa utrustningen när man börjar. Alla börjar någonstans och vandring är ingen svår hobby och behöver inte heller vara dyr. Man tager vad man haver och börjar där. Med tiden märker man vad man behöver och vill satsa på.

Så jag ska göra ett nytt försök att börja med antingen poddandet eller filmandet och så hoppas vi att jag inte fegar ur. Jag har en vän som sagt att han kan hjälpa med editeringen av film, så det skulle vara en grej mindre för mig att fundera på.

Men nu har jag skrivit tillräckligt mycket för en gång. Det här var mina lite spretiga tankar om den kommande vandringssäsongen, om var jag ska vandra, vilken utrustning jag tänkt skaffa och andra tankar kring olika saker.

Vilka vandringsplaner har du för i år? Skriv några rader i kommentarsfältet.

Leave a comment